Bij de selectie van nieuwe bedrijfssoftware komt veel kijken. Naast het feit dat het een tijdrovend proces kan zijn, lijkt de selectiefase qua timing nooit goed uit te komen. Vragen waar veel organisaties mee zitten zijn:

  • Wat willen wij bereiken met nieuwe software?
  • Welke medewerkers worden betrokken bij de pakketselectie?
  • Schakelen wij een externe partij in die ons kan voorzien van advies binnen de pakketselectie?

Maar misschien wel de belangrijkste vraag: Kiezen wij voor een All-in-one oplossing of gaan wij juist voor de Best of breed visie?

 

Binnen de traditionele All-in-one oplossingen kiest de klant voor software die vrijwel alle processen binnen de tool probeert te implementeren. Een voordeel hieraan is dat de medewerker met één inlog bij alle informatie kan. Bekende nadelen zijn de lange en dure implementatietrajecten en daarnaast staan ze bekend om de lage gebruiksvriendelijkheid. Met de Best of breed visie wordt bedoeld dat men specifieke software tools kiest voor verschillende processen. Deze applicaties worden veelal op API niveau met elkaar geïntegreerd en kunnen daarmee eenvoudig informatie naar elkaar doorsluizen. Het grote voordeel van deze visie is het feit dat deze tools voor een specifieke branche met een duidelijk doel zijn geschreven. Daarmee sluit het in de praktijk beter aan en worden de kernprocessen beter ondersteunt. Omdat het beter aansluit ervaren wij dat de gebruiksvriendelijkheid van deze systemen hoger is dan de traditionele All-in-one oplossingen. Daarnaast kan de discussie van meerdere inlogs bij verschillende systemen tegenwoordig eenvoudig opgevangen worden met een “single sign-on”.

“Kies voor de software die je primaire processen het beste ondersteunt”

Uiteraard zijn er meerdere variabelen die meewegen in de keuze voor een nieuw softwaresysteem. Denk dan bijvoorbeeld aan de bestaande functionaliteit, maar ook de doorontwikkeling van het systeem. Het moet je organisatie ontzorgen in plaats van meer zorgen op de hals halen. Daarnaast is een goede klik met de leverancier van groot belang, want voor een aansluiting van de organisatie en de software blijft de gebruikersondersteuning bepalend voor de kwaliteitsbeleving. Maar misschien wel het allerbelangrijkste is het dagelijkse gebruik door de eindgebruiker. Software gaat alleen voor je werken als de medewerkers er daadwerkelijk mee gaan werken!
Wat weegt binnen jouw organisatie het zwaarst?